علی اکبری - شاهد
پژوهش و تحقیق درس حرفه و فن دوره راهنمایی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی ،پژوهشی ،درسی و آدرس herfa.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فناوري نانو چيست؟
فناوري نانو چيست؟
نانوتکنولوژی، فناوری جدید است که تمام دنیا را فرا گرفته است و به تعبیر دقیقتر "نانوتکنولوژی بخشی از آینده نیست بکله همه آینده است" . در این نوشتار بعد از تعریف نانوتکنولوژی و بیان کاربردهای آن دلایل و ضرورتهای توجه به این فناوری آورده شده است:

نانوتكنولوژي، فناوري جديد است كه تمام دنيا را فرا گرفته است و به تعبير دقيقتر "نانوتكنولوژي بخشي از آينده نيست بكله همه آينده است" . در اين نوشتار بعد از تعريف نانوتكنولوژي و بيان كاربردهاي آن دلايل و ضرورتهاي توجه به اين فناوري آورده شده است:

هر چند آزمايش­ها و تحقيقات پيرامون نانوتكتولوژي از ابتداي دهه 80 قرن بيستم بطور جدي پيگيري شد، اما اثرات تحول آفرين، معجزه آسا و باورنكردني نانوتكنولوژي در روند تحقيق و توسعه باعث گرديد كه نظر تمامي كشورهاي بزرگ به اين موضوع جلب گردد و فناوري نانو را به عنوان يكي از مهمترين اولويتهاي تحقيقاتي خويش طي دهه اول قرن بيست و يكم محسوب نمايند .

استفاده از اين فن­آوري در كليه علوم پزشكي، پتروشيمي، علوم مواد، صنايع دفاعي، الكترونيك، كامپوترهاي كوانتومي و غيره باعث شده كه تحقيقات در زمينه نانو به­عنوان يك چالش اصلي علمي و صنعتي پيش روي جهانيان باشد. لذا محققين، اساتيد و صنعتگران ايراني نيز بايد در يك بسيج همگاني، جايگاه، موقعيت و وضعيت خويش را در خصوص اين موضوع مشخص نمايند و با يك برنامه­ريزي علمي دقيق و كارشناسانه به حضوري فعال و حتي رقابتي سالم در اين جايگاه، عرض­اندام و ابراز وجود نمايند و براي چنين كاري طراحي يك برنامه منسجم، فراگير و همه جانبه اجتناب­ناپذير است.


ادامه مطلب
[ 11 آذر 1392برچسب:, ] [ 16:26 ] [ ]

تعريف نانوتكنولوژي و آشنايي با آن

نانوتكنولوژي، توانمندي توليد مواد، ابزارها و سيستمهاي جديد با در دست گرفتن كنترل در سطوح ملكولي و اتمي و استفاده از خواص است كه در آن سطوح ظاهر مي­شود. از همين تعريف ساده برمي­آيد كه نانوتكنولوژي يك رشته جديد نيست، بلكه رويكردي جديد در تمام رشته هاست. براي نانوتكنولوژي كاربردهايي را در حوزه هاي مختلف از غذا، دارو، تشخيص پزشكي و بيوتكنولوژي تا الكترونيك، كامپيوتر، ارتباطات، حمل­و­نقل، انرژي، محيط زيست، مواد، هوافضا و امنيت ملي برشمرده اند.كاربردهاي وسيع اين عرصه به همراه پيامدهاي اجتماعي، سياسي و حقوقي آن، اين فن ­ آوري را به­عنوان يك زمينه فرا رشته­اي و فرابخش مطرح نموده است.

 

ادامه مطلب
[ 11 آذر 1392برچسب:, ] [ 16:25 ] [ ]

 

نانو چيست؟

قرن بیست ویکم، قرن فناوری نانو مهمترین دوران صنعت به شمار می رود. قرن نانو، قرن سلامتی، صرفه جویی و آرامش نامیده می شود. نانو نه یک ماده است نه یک جسم، فقط یک مقیاس است، کوچک شدن یک مقیاس، نانو یک میلیاردم متر است به اندازه ای کوچک که دیده نمی شود اما باتاثیری بسیار بزرگ در زندگی انسان.
در مقیاس نانو خواص فیزیکی، شیمیایی وبیولوژیکی تک تک اتم ها، ملکول ها باخواص توده ماده متفاوت است، نانوذرات درچنین مقیاس و مشخصه های منحصر به فردی موجب پیدایش دستاوردهای نوینی درعلوم پزشکی و مهندسی می شوند.
به طورخلاصه نانو تکنولوژی به معنی انجام مهندسی مواد در ابعاد اتمی – ملکولی و ساخت موادی با خواص کاملا" متفاوت درابعاد نانو است. تعریف دیگر نانوتکنولوژی "با آرایش دادن ودستکاری اتم ها ساخت مواد مورد نظراست". نانومتر، (یک میلیاردم متر) به اندازه چیدن 5الی10 اتم درکنار یگدیگر است، مکعبی باابعاد 2.5 نانومتر تقریبا" 1000 اتم راشامل می شود. خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ماده تبدیل شده به ابعاد نانو نسبت به خواص آن در ابعاد ماکرویی کاملا" متفاوت است. نانو در ملکولهای ماده انرژی بالایی را ایجاد می کند به همین دلیل معجزه آسا نامیده می شود.

تاریخچه فناوری نانو
فناوری نانو حدود نیم قرن پیش، در دهه های آخر قرن بیستم همراه با توسعه فناوری های نوین تصویربرداری، دستکاری و شبیه سازی ماده در مقیاس اتمی پدید آمده است.  نانو در گذش


ادامه مطلب
[ 11 آذر 1392برچسب:, ] [ 16:22 ] [ ]

  جوراب های نانو

از جمله مهمترین ویژگی هایی که برای حوراب های نانو ذکر می شود خاصیت ضد بو و قارچ و حساسیت این محصولات است.

   ما در گفتگویی که با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده ایم به طور کلی به بررسی الیاف نانو و پارچه هایی که در آنها از فناوری نانو و نانو سیلور استفاده شده است می پردازیم .

نانو فن آوری▪ آقای دکتر! محصولات نانو از کجا سرو کله شان پیدا شده است؟
   ـ تکنولوژی نانو، صنعت پارچه را بهبود بخشیده و باعث بادوام شدن پارچه و افزایش مقاومت در برابر آب، روغن ها، آلودگی ها و سایر مواد شیمیایی شده است. در طبیعت هم پدیده نانو دیده می شود؛ به طور مثال، برگ لوتوس (نیلوفر آبی در مصر) توسط پوسته های نانو مومی شکل پوشیده می شود که آب باعث حبابی شدن ساقه شده و به آسانی می افتد یا در بین میوه ها پوست هلو که توسط موئینه های ظریف پوشیده می شود با نفوذ آب آسان کنده می شود.


▪ چرا از آنها در ساخت لباس شناگران یا پلیس استفاده می شود؟
   ـ پارچه های نانو که در کارخانجات ساخته می شوند در برابر آب و رنگ ها نفوذناپذیرند بنابراین در شناگران حرفه ای، پارچه های نانو با عدم نفوذپذیری آب باعث سرعت شناگر می شود. همچنین در شست وشوهای مکرر یا مخلوط با پارچه های رنگین دیگر اگر شسته شوند رنگ آن پارچه های دیگر را به خود نمی گیرد. از طرفی پارچه های نانو بسیار سبک بوده و مانع انتقال حرارت محیط به بدن می شود بنابراین مصرف این گونه پارچه ها در ارتش، پلیس و پرسنل آتش نشانی و… کمک زیادی کرده است؛ چرا که پارچه های نانو هیچ گونه تحریک پوستی حتی در افراد حساس ایجاد نمی کند و برای بیماران اگزمایی و کودکان مناسب است.
   از مزایای مهم پارچه های نانو مقاومت در برابر آتش و نور آفتاب است.

[ 11 آذر 1392برچسب:, ] [ 16:20 ] [ ]

بسم الله الرحمن الرحيم

 فناوري نانو

   فناوري نانو يا نانوتکنولوژي رشته‌اي از دانش کاربردي و فناوري است که جستارهاي گسترده‌اي را پوشش مي‌دهد. موضوع اصلي آن نيز مهار ماده يا دستگاه‌هاي در ابعاد کمتر از يک ميکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژي فهم و به کارگيري خواص جديدي از مواد و سيستمهايي در اين ابعاد است که اثرات فيزيکي جديدي - عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومي بر خواص کلاسيک - از خود نشان مي‌دهند. نانوفناوري يک دانش به شدت ميان‌رشته‌اي است و به رشته‌هايي چون پزشکي، داروسازي و طراحي دارو، دامپزشکي، زيست شناسي، فيزيک کاربردي، مهندسي مواد، ابزارهاي نيم رسانا، شيمي ابرمولکول و حتي مهندسي مکانيک، مهندسي برق و مهندسي شيمي نيز مربوط مي‌شود. تحليل گران بر اين باورند که فناوري نانو ، فناوري زيستي (Biotechnology) و فناوري اطلاعات (IT) سه قلمرو علمي هستند که انقلاب سوم صنعتي را شکل مي دهند. نانو تکنولوژي مي‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنوني به ابعاد نانو يا طرح‌ريزي دانش کنوني بر پايه‌هايي جديدتر و امروزي‌تر باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 16 دی 1391برچسب:, ] [ 22:6 ] [ ]

فناوری نانو و صنايع غذايی

 
یکی از مهم ترین بخشهای صنعت تمام کشورها که با امنیت غذایی در ارتباط است صنایع غذایی می باشد.با کمبود منابع غذایی و افزایش جمعیت، توسعه این بخش از صنعت ضروری به نظر می رسد. استفاده از فناوری های نوین در این بخش رویکرد جدیدی است که بسار مورد توجه قرار می گیرد.کشور ما یکی از بزرگترین واردکننده های محصولات غذایی است و اگر امروز به فکر تولید و فرآوری غذانباشیم هر روز بر میزان واردات محصولات غذایی افزوده می شود. همگرایی فناوری نانو و علم غذا منجر به بروز قابلیت های فراوانی می شود که همین امر باعث شده است که حدود 200 شرکت بزرگ در سراسر دنیا در این زمینه سرمایه گذاری کلان نموده و محصولاتی نیز به بازار عرضه کنند.گذشته از محصولات ارائه شده با توجه به پتانسیل فوق العاده کاربرد فناوری نانو در صنایع غذایی انتظارمیرود طی دو دهه آینده انقلاب بزرگی درزمینه صنایع غذایی و کشاورزی پدید آید به گونه ای که اثرات آن بسیار فراتر از کشاورزی مکانیزه و انقلاب سبز GREEN REVOLUTION خواهد بود. همینک اصطلاح نانو غذا،به غذاهایی اطلاق نمی شود که مستقیما از روشهای فناوری نانو به دست آمده اند،امادر آینده اتفاقات زیادی رخ خواهد داد، مثلا ممکن است روزی نانو ماشینهایی تولید شود که توانایی تولیدمولکول به مولکول غذاهارا داشته باشند ، همچنان که ساینتیفیکامعتقد است ساخت مولکولی و طراحی مواد به صورت اتم به اتم درزمینه غذا بعد از سال 2012 محقق خواهد شد.شرکت های بزرگ صنایع غذایی و دولت ها درصدد هستندحوزه کاربردی فناوری نانو در صنایع غذایی را به کمک دانشمندان صنایع غذایی مشخص کنند و از آن در جهت رفع نیازها استفاده نمایند. کشور مانیز ناگزیر بایستی به این عرصه وارد گردد.این مقاله به طور

ادامه مطلب
[ دو شنبه 16 دی 1391برچسب:فناوری,صنایع غذایی, ] [ 20:51 ] [ ]

 نانوتکنولوژی چیست؟

نانوتكنولوژي مطالعه ذرات در مقياس اتمي براي كنترل آنهاست. هدف اصلي اكثر تحقيقات نانوتكنولوژي شكل‌دهي تركيبات جديد يا ايجاد تغييراتي در مواد موجود است. نانوتكنولوژي در الكترونيك، زيست‌شناسي، ژنتيك، هوانوردي و حتي در مطالعات انرژي بكار برده ميشود.

  نانو كلمه‌اي يوناني به معني كوچك است و براي تعيين مقدار يك ميليارديم يا 9- 10 يك كميت استفاده مي‌شود. چون يك اتم تقريباً" 10 نانومتر است، اين اصلاح براي مطالعه عمومي روي ذرات اتمي و مولكولي بكاربرده ميشود


ادامه مطلب



اخيرا استفاده از نانو سيالات که در حقيقت سوسپانسيون پايداري از نانوفيبرها و نانو ذرات جامد هستند،به عنوان راهبردي جديد در عمليات انتقال گرما مطرح شده است.تحقيقات اخير روي نانو سيالات ، افزايش قابل توجهي را در هدايت گرماي آن ها نسبت به سيالات بدون نانو ذرات و يا همراه با ذرات بزرگتر (ماکرو ذرات)نشان مي دهد.از ديگر تفاوتهاي اين نوع سيالات ، تابعيت شديد هدايت گرماي از دما،همچنين افزايش فوق العاده شار گرماي بحراني در انتقال گرما جوشش آنهاست.نتايج آزمايشگاهي به دست آمده از نانو سيالات نتايج قابل بحثي است که به عنوان مثال مي توان به انطباق نداشتن افزايش هدايت گرما با تئوريهاي موجود اشاره کرد.اين امر نشان دهنده ناتواني اين مدلها در پيش بيني صحيح خواص نانوسيال است.بنابراين براي کاربردي کردن اين نوع از سيالات در آينده و در سيستمهاي جديد ، بايد اقدام به طراحي و ايجاد مدلها و تئوريهايي شامل اثر نسبت سطح به حجم و فاکتورهاي سياليت نانوذرات و تصحيحات مربوط به آن کرد.
مقدمه


سيستمهاي خنک کننده ، يکي از مهمترين دغدغه هاي کارخانه ها و صنايعي مانند ميکرو الکترونيک و هر جايي است که به نوعي با انتقال گرما روبه رو باشد.با پيشرفت فناوري در صنايعي مانند ميکرو الکترونيک که در مقياسهاي زير صد نانومتر عملياتهاي سريع و حجيم با سرعت هاي بسيار بالا (چند گيگا هرتز) اتفاق مي افتد و استفاده از موتورهايي با توان و بار گرمايي بالا اهميت به سزايي پيدا مي کند،استفاده از سيستمهاي خنک کننده پيشرفته و بهينه ، کاري اجتناب نا پذير است.بهينه سازي سيستمهاي انتقال گرماموجود،در اثر مواقع به وسيله افزايش سطح آنها صورت مي گيرد که همواره باعث افزايش حجم و اندازه اين دستگاهها مي شود;لذا براي غلبه بر اين مشکل،به خنک کننده هاي جديد و موثر نياز است و نانوسيالات به عنوان راهکاري جديد در اين زمينه مطرح شده اند.

 


ادامه مطلب
[ 9 دی 1391برچسب:نانو+نانو تکنولوژی+ایران, ] [ 16:23 ] [ ]

 فناوری  نانوتکنولوژی

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی - عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک - از خود نشان می‌دهند. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست شناسی، فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود. تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو ، فناوری زیستی (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می دهند. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

تاریجچه فناوری نانو

در حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح ، دموکریتیس فیلسوف یونانی ، برای اولین بار واژه اتم را که در زبان یونانی به معنی تقسیم نشدنی است، برای توصیف ذرات سازنده مواد به کار برد. از این رو شاید بتوان او را پدر فناوری و علوم نانو دانست.

  


ادامه مطلب
[ 6 دی 1391برچسب:, ] [ 18:56 ] [ ]
سال ۲۰۰۴، ۵۰۰ دانشمند آلمانی نامه ای به صدراعظم وقت آلمان، گرهارد شرودر نوشتند که مضمون آن این بود:
چرا اجازه می دهید آنتن های BTS در نزدیکی خانه شهروندان نصب شود در حالی که همه از مضرات آن آگاهی دارند؟ اگر اثرات آنتن ها خطرناک نبودند پس چرا در جاهایی که این آنتن ها نصب می شوند، قیمت خانه هایی که در معرض آن هستند تا ۲۵ درصد کاهش می یابد؟
واقعیت این است که درباره ی مضرات موبایل بسیار نوشته شده است، ولی هشدار ها جدی گرفته نمی شوند و در رفتار عموم نیز تاثیر چندانی نمی گذارد.
مدتی قبل، در رسانه ها از کیف موبایلی نام برده شد که۹۹۹۹/۹۹ درصد از امواج مضر موبایل جلوگیری می کند. اسم این کیف ewall است. از این کیف به عنوان آلمانی بودن نام برده شده بود. هفته ی پیش تصادفا روزنامه ی سال ۸۶ را دیدم که درباره ی مضرات موبایل و پژوهشگری حرفه ای در زمینه ی تشعشعات موبایل به نام علی جاسب نوشته بود. این پژوهشگر در مورد اثبات سرطان زا بودن امواج موبایل و فعالیت هایش در این زمینه گفته بود که سرانجام موفق به تولید کیف موبایلی که اسم آن را ewall به معنای دیوار الکترومغناطیسی گذاشتند، شدند. آقای جاسب توضیح داده بودند که با استفاده از فناوری نانو یک پوشش نانو سیلور (لایه ظریفی از نقره) را به الیاف بافتنی تزریق کرده اند که این نوع پارچه از نفوذ امواج الکترومغناطیسی جلوگیری می کند و به همین دلیل نام آن را ewall گذاشته اند.

ادامه مطلب
[ 5 دی 1391برچسب:موضوع,نانو, ] [ 19:49 ] [ ]

کاربرد نانوتکنولوژی


   با نانوتکنولوژی می توان نانو روبوت هایی را ساخت که به جریان خون انسان ارسال شوند تا بدون این که به بدن انسان آسیبی به بدن انسان برسانند سلول های سرطانی را از بین میبرند.   در حال حاضر شرکت آرایشی-بهداشتی اورال محصولات خود را با استفاده از این فناوری تولید می کند. و یا در کشور آلمان کیف موبایل هایی ساخته شده که۹۹/۹۹٪ امواج مضر را به بدن مخصوصا" قلب و مغز نمی دهد. این کیف هم اکنون در تهران فروخته میشود و شما می توانید آن را از داروخانه های بزرگ تهیه کنید.


ادامه مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم

نانو چیست؟

قرن بیست ویکم، قرن فناوری نانو مهمترین دوران صنعت به شمار می رود. قرن نانو، قرن سلامتی، صرفه جویی و آرامش نامیده می شود. نانو نه یک ماده است نه یک جسم، فقط یک مقیاس است، کوچک شدن یک مقیاس، نانو یک میلیاردم متر است به اندازه ای کوچک که دیده نمی شود اما باتاثیری بسیار بزرگ در زندگی انسان.
در مقیاس نانو خواص فیزیکی، شیمیایی وبیولوژیکی تک تک اتم ها، ملکول ها باخواص توده ماده متفاوت است، نانوذرات درچنین مقیاس و مشخصه های منحصر به فردی موجب پیدایش دستاوردهای نوینی درعلوم پزشکی و مهندسی می شوند.
به طورخلاصه نانو تکنولوژی به معنی انجام مهندسی مواد در ابعاد اتمیملکولی و ساخت موادی با خواص کاملا" متفاوت درابعاد نانو است. تعریف دیگر نانوتکنولوژی "با آرایش دادن ودستکاری اتم ها ساخت مواد مورد نظراست".



ادامه مطلب
[ 3 دی 1391برچسب:, ] [ 20:59 ] [ ]

 

 

فناوري نانو هنر و علم دستكاري و بازچيني اتمها براي ساخت مواد،ابزارها و سيستم هاي مفيد در مقياس يك ميليارديم متر است

 

نانوتكنولوژي توليد مولكولي يا به عبارت دیگر ، ساخت اشياء در سایزهای اتم به اتم، مولكول به مولكول توسط روبات های برنامه‌ريزي شده در مقياس نانومتريك است و نانومتر يك ميلياردم متر است

 

جمهوري اسلامي ايران و فناوري نانو

 

  جمهوري اسلامي ايران، فناوري نانو را به عنوان اولويت اصلي فناوري كشور انتخاب نموده و براي آن برنامه ريزي مي كند. تشكيل ستاد ويژة توسعة فناوري نانو با هدف برنامه ريزي بلند مدت و نظارت بر تحقق اهداف نيز در همين راستا مي باشد.بر اساس بند ب مادة 43 برنامة چهارم توسعه كشور، دولت بايد در سال اول برنامه، سند جامع توسعة فناوري نانو را به تصويب برساند كه تدوين اين سند توسط ستاد انجام شد و در حال ارائه به هيأت دولت مي باشد .

 
 

 


ادامه مطلب
[ 3 دی 1391برچسب:, ] [ 19:10 ] [ ]

 فناوری نانو

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانو متر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی - عمدتا متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک - از خود نشان می‌دهند. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

اصول بنیادی

یک نانومتر (nm) یک میلیاردیم متر است. برای سنجش طول پیوندهای کربن-کربن، یا فاصلهٔ میان دو اتم بازهٔ ۱۲ تا ۱۵ نانومتر به کار می‌رود؛ همچنین طول یک جفتِ دی‌ان‌آ نزدیک به ۲ نانومتراست. و از سوی دیگر کوچک‌ترین باکتری سلول‌دار ۲۰۰ نانومتر است. ا

 


ادامه مطلب
[ 3 دی 1391برچسب:, ] [ 12:41 ] [ ]

 

فناوری نانو
فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانو متر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی - عمدتا متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک - از خود نشان می‌دهند. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.
اصول بنیادی

 
 

ادامه مطلب
[ 3 دی 1391برچسب:, ] [ 12:36 ] [ ]

 

به گزارش صراط نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، این پنج فناوری به شرح زیر هستند:
 
۱- دستگاه الکتروفورزمویین؛ این دستگاه یک روش جداسازی به سرعت در حال گسترش در تصفیه مواد شیمیایی، بیولوژیکی، ویروس ها، داروها و بسیاری از ترکیبات مختلف است.
 
آمریکا، روسیه، آلمان، چین و ژاپن از تولید کنندگان این دستگاه هستند، قیمت آن صد هزار دلار است که اکنون بومی سازی شده و به یک سوم قیمت خارجی آن تولید می شود.
 
الکتروفورزمویین روش شناسایی و تشخیص مواد و ترکیبات است و از دسته روش های تروماتوگرافی است.
 
۲- دستگاه زدایش عمیق یونی؛ کار این دستگاه ماشین کاری فلزات و سرامیک است که به طور عمده توسط دستگاه پیشرفته کامپیوتری معروف به CNC انجام می شود.
 


ادامه مطلب
[ 2 دی 1391برچسب:, ] [ 21:25 ] [ ]

 

فناوري‌نانو چيست؟
فناوري نانو چيست؟ (به روايت مجموعه دو جلدی آشنایی با فناوری نانو)
 

درست به همان نسبتی که یک ساختمان بلند به تک تک واحدها و دانه دانه بلوک‌ها و آجرهایش دارد، بخش‌های تشکیل دهنده ساختمان مواد نیز مرحله به مرحله کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. از دید همه کسانی که ساختمان درونی مواد را بررسی می‌کنند. هر جسمی مثل یک بنای عظیم از آجرهای کوچک‌تری ساخته شده است . این آجرها نیز به نوبه خود از آجرهای کوچک و کوچک‌تر ساخته شده‌اند و این تا جایی که بشر شناخته است. یعنی ساختارهای کوچک‌تر از اتم، ادامه دارد. اتمها، مولکول‌ها را می‌سازند و مولکول‌ها در کنار هم ساختمان‌های بزرگ و بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهند. این ساختمان‌ها، هر کدام اسمی متناسب با اندازه‌شان دارند: ساختاری بزرگ یا ساختارهای ماکرومتری، ساختارهای ریز یا میکرومتری و ساختارهای نانومتری، ابعاد نانو، ابعاد مربوط به اتم‌ها و مولکول‌ها است، یعنی ساختمانی که آجربناهایش اتم‌ها هستند. پس در این مقیاس با مولکول‌ها و نیروهای بین اتم‌ها سرو کار داریم. اما فناوری نانو چیست و چرا باید اینقدر مهم باشد؟ 

مهدی عنابستانی

 


ادامه مطلب
[ 2 دی 1391برچسب:مهدی عنابستانی,نانو, ] [ 21:22 ] [ ]

 

سال ۲۰۰۴، ۵۰۰ دانشمند آلمانی نامه ای به صدراعظم وقت آلمان، گرهارد شرودر نوشتند که مضمون آن این بود:

چرا اجازه می دهید آنتن های BTS در نزدیکی خانه شهروندان نصب شود در حالی که همه از مضرات آن آگاهی دارند؟ اگر اثرات آنتن ها خطرناک نبودند پس چرا در جاهایی که این آنتن ها نصب می شوند، قیمت خانه هایی که در معرض آن هستند تا ۲۵ درصد کاهش می یابد؟

واقعیت این است که درباره ی مضرات موبایل بسیار نوشته شده است، ولی هشدار ها جدی گرفته نمی شوند و در رفتار عموم نیز تاثیر چندانی نمی گذارد.

مدتی قبل، در رسانه ها از کیف موبایلی نام برده شد که۹۹۹۹/۹۹ درصد از امواج مضر موبایل جلوگیری می کند. اسم این کیف ewall است. از این کیف به عنوان آلمانی بودن نام برده شده بود. هفته ی پیش تصادفا روزنامه ی سال ۸۶ را دیدم که درباره ی مضرات موبایل و پژوهشگری حرفه ای در زمینه ی تشعشعات موبایل به نام علی جاسب نوشته بود. این پژوهشگر در مورد اثبات سرطان زا بودن امواج موبایل و فعالیت هایش در این زمینه گفته بود که سرانجام موفق به تولید کیف موبایلی که اسم آن را ewall به معنای دیوار الکترومغناطیسی گذاشتند، شدند. آقای جاسب توضیح داده بودند که با استفاده از فناوری نانو یک پوشش نانو سیلور (لایه ظریفی از نقره) را به الیاف بافتنی تزریق کرده اند که این نوع پارچه از نفوذ امواج الکترومغناطیسی جلوگیری می کند و به همین دلیل نام آن را ewall گذاشته اند.

ewall را می توانید از داروخانه های بزرگ تهیه کنید.

 


ادامه مطلب
[ 28 آذر 1391برچسب:نانو,رسانه, ] [ 19:42 ] [ ]
درباره وبلاگ

سلام این یک وبلاگ علمی ،پژوهشی مخصوص دبیران و دانش آموزان می باشد .بسیار خوشحال می شوم تا مطالب ارزنده شما را با نام و مشخصات خودتان در این وبلاگ ثبت کنم . منتظر شما هستم .
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 22
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 292531
تعداد مطالب : 328
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1



کد متحرک کردن عنوان وب